Crawleyらは、システムを物理的あるいは情報的に具体化したものを「フォーム」と呼んでいます。また、フォームに対して、システムが行うことは「機能」と呼ばれます。具体例として輸送システムを挙げると、トラックなどの輸送機器が「フォーム」で、貨物の位置を変更するというアクションが「機能」となります。さらに、フォームと機能の関連付けを「コンセプト」と呼んでいます。
先ほどの例で手押し車などで輸送することを考えると、異なる「コンセプト」を提案したことになります。「コンセプト」を定めるとシステムの性能特性が決まるため、「コンセプト」の決定は慎重に行われるべきです。なお、トラックは数トンの荷物を数キロメートル以上運ぶのに適した性能を出すけれど、段ボール箱をビルの中で輸送するなら手押し車の方が適しているというような違いについて、ここでは性能特性と呼んでいます。「コンセプト」はシステムのビジョンを表していますが、まだ具現化されていないメンタルなイメージです。
「システムアーキテクチャ」とは、コンセプトを具現化したものとなります。例えば、トラックによる輸送システムという「コンセプト」を選定しても、トラックが2トンか10トンでは技術システムとして大きく異なり、まだ大きな自由度を持った状態です。「システムアーキテクチャ」を決定するとは、トラックの航続距離や最大積載量、安全を確保するための装置などを定め、すべての「機能」に対して「フォーム」を割り当てていく作業です。
異分野の専門家のコミュニケーションを深く効率的に行い、困難な問題について質の高い意思決定を行うためには、「フォーム」「機能」「コンセプト」「システムアーキテクチャ」といった概念をコミュニケーションの基盤として利用することが有益と考えています。
Crawley et al. refer to the physical or informational embodiment of a system as a "form. What the system does with respect to the form is called the "function". To take a transportation system as a concrete example, transportation equipment such as trucks is the "form" and the action of changing the position of cargo is the "function". Furthermore, the association between form and function is called "concept".
In the previous example, if we consider transportation by wheelbarrow, we have proposed a different "concept". Determining the concept should be done carefully because it determines the performance characteristics of the system. The difference between a 2 ton vehicle or 10 ton vehicle makes truck that performs well for transporting several tons of cargo over several kilometers and a wheelbarrow that is better suited for transporting cardboard boxes inside a building is referred to here as performance characteristics. The concept represents the vision of the system, but it is a mental image that has not yet been materialized.
The system architecture is the embodiment of the concept. For example, even if we select the "concept" of a truck-based transportation system, the technical system differs greatly if the truck is 2 tons or 10 tons, and it still has a large degree of freedom. Determining the "system architecture" is a process of assigning "forms" to all the "functions" of a truck, such as its cruising range, maximum load capacity, and devices to ensure safety.
We believe that it is beneficial to use concepts such as "form," "function," "concept," and "system architecture" as a basis for communication in order to enable deep and efficient communication among experts from different fields and to make high-quality decisions on difficult problems.