技術的なシステムも、社会システム、組織をシステムとして捉えた場合も、同様のデザインプロセスで設計できます。大きな流れとしては、利害関係やニーズを把握し、技術的な仕様を定め、設計変数・選択肢や制約条件を整理し、複数の基準を複合的に評価しながらデザインプロポーザルを選出するという手順あるいはその繰り返しになります。
産業界では、前述の一般的な流れを商慣習に合わせた標準化を行い、情報システムによる効率化が行われます。このため、実務者は、システムデザインの一部の計算や評価についての専門性が高まる一方で、システム全体をデザインしているという認識が失われてしまう可能性があります。例えば、情報システムを開発しているエンジニアは、仕様が顧客のニーズから導かれたものであることを忘れて、仕様を実現する情報システムの開発のみに集中できるようになっています。船舶設計であれば、顧客がその船をどの航路でどのような荷物を運ぶために使うのかを忘れて、所定の船速で効率的に単位体積重量の荷物を運ぶことのできるエンジンの選択に集中できます。
本資料は、システムデザインにおいて、対象システムに依存しない一般的な方法論について述べます。
社会や産業の基盤となっているシステムは、利害関係と既得権益、商慣習、既存インフラ、既存の制度など組織としての変化を避ける組織慣性や、多少の問題があったとしてもシステムに関わる個々の人間が変化を望まない正常性バイアスから、新しい環境に合わせて変化することは困難です。一方で、昨今の情報通信や人工知能分野の技術開発の加速やダイナミックな国際動向のため、既存のシステムは変化を求められています。システムが社会や産業にサービスを開始したときに良くデザインされ、最適化されていたとしても、周辺環境の変化とともに再設計が要求されます。多くのステークホルダーがシステムを取り巻く現状を理解し、新しいシステムへのトランスフォーメーションに向けた合意形成に基づく行動変容が必要とされています。
Whether considering a technical system, a social system, or an organization as a system, they can all be designed using a similar design process.
The general flow involves understanding stakeholders' interests and needs, defining technical specifications, organizing design variables, options, and constraints, and then selecting a design proposal while comprehensively evaluating it against multiple criteria—or an iterative repetition of these steps.
In the industrial sector, this general process is standardized to fit business practices and streamlined through information systems. Consequently, practitioners may lose the perspective of designing the system as a whole, even as their expertise in specific calculations and evaluations within the system design process increases.
For instance, an engineer developing an information system can now concentrate solely on developing the information system to meet the specifications, forgetting that those specifications were derived from customer needs. Similarly, in ship design, one can focus on selecting an engine capable of efficiently carrying a unit volume of cargo at a specified speed, forgetting which routes the customer will use the ship for and what kind of cargo they intend to transport.
This material addresses the generic methodology for system design, which is independent of the specific system under consideration.
The systems forming the foundation of society and industry face significant challenges in adapting to new environments. This difficulty stems from organizational inertia—driven by vested interests, established commercial practices, existing infrastructure, and institutional frameworks that resist change—as well as the normalcy bias, which causes individuals involved in the system to resist change, even when minor problems exist.
However, existing systems are currently being forced to change due to the accelerating technological development in the fields of information communication and artificial intelligence, coupled with dynamic international trends. Even if a system was well-designed and optimized when it first began providing services to society and industry, surrounding environmental shifts necessitate its redesign.
A comprehensive transformation towards a new system is required, necessitating behavioral change based on consensus building among the many stakeholders surrounding the system, all of whom must first understand the current state.